Hetty ging van ‘Analoog’ naar ‘Digitale-Sales’
Hetty is een hele lieve dierbare vriendin van mij. Ook zij was direct enthousiast toen ik mijn website openbaar had gezet. Een artikel van haar kon dus ook niet lang uitblijven. Zij is een echte Sales ‘Guru’. Is bijzonder sterk in verbinden en… ‘She always gets the job done’. Maar ook zij voelde dat het anders moest. Weliswaar vanuit haar bestaande rol, maar zeker 180 graden anders. Wéér een super voorbeeld dat “50” worden een bijzonder goed keerpunt kant zijn in een vrouwen leven!

“… Laat dat even duidelijk zijn: 50 is geen eindstation, het is een nieuwe start. Ik hoef geen digitale queen te worden, maar mezelf blijven ontwikkelen is het mooiste cadeau.…
Ik ben een vrolijke vrouw, maar als ik dat zie, word ik heel erg boos. Alsof je niks meer kunt leren na je 50ste. Van die jongere collega’s die je aankijken met een mengeling van medelijden en verwondering als je zegt dat je een marketingopleiding doet. ‘Serieus?’ zie je ze denken.
Vorig jaar ben ik terug de schoolbanken in gegaan. Het roer moest om. Letterlijk.
Mijn carrière begon ooit in de ouderwetse sales. Bellen, faxen en cold calls waarbij ik zo veel mogelijk overtuigingskracht gebruikte, in de hoop dat de klant ‘ja’ zou zeggen, zodat ik hun scheepsdocumenten mocht behandelen. Ik kende mijn klanten bij naam, wist welke wijn ze dronken, hoeveel kinderen er waren en zelfs hoe hun schoonmoeder heette. Als een vis in het water.
‘Heb je al op LinkedIn gepost?’ Huh? ‘Je moet online zichtbaar zijn!’ Wat?! ‘Heb je al SEO, funnels en conversies geoptimaliseerd?’ Pardon? ‘Heb je al aan personal branding gedacht?’ Grapje zeker.
Personal branding. Ik had nog niet eens een Instagram-account, laat staan een strategie. Mijn merk was ‘Hetty’ en dat deed ik al jáááren prima zonder hashtags en tags.
Daar zat ik dan. Iedere dinsdag en woensdag in het schoolbankje, gewapend met een laptop en een leesbril, tussen de jonge honden die TikTokken sneller konden dan ik kon tikken. Terwijl zij soepel door
Photoshop klikten, worstelde ik met termen als CTA’s, bounce rates en engagement.
En daar kreeg ik eindelijk een hoogtepunt. Echt waar.
Niet een salesvrouw in actie, maar een digitale salesvrouw in actie.
Mijn eerste advertentiecampagne was een feit èn het werkte. Ik leerde bloggen, social media strategieën opzetten en e-mailfunnels bouwen. Websites ontwikkelen, websites onderhouden, SEO, SEA, video-productie, Google Ads en Analytics. Niet een salesvrouw in actie, maar een digitale salesvrouw in actie. En hoe.
Een jaar later pas ik alles toe in de praktijk. Ik maak posts die méér opleveren dan een duimpje van mijn tante Henny. Ik zet campagnes op die klanten trekken zonder dat ik ze persoonlijk hoef te stalken.
Want laat dat even duidelijk zijn: 50 is geen eindstation, het is een nieuwe start. Ik hoef geen digitale queen te worden, maar mezelf blijven ontwikkelen is het mooiste cadeau.
Aan alle vrouwen die denken: ‘dat leren is niks voor mij’ – denk opnieuw.
Als ik het kan, dan kan jij het ook. En geloof me: het is een heerlijke overwinning.
Ik vier mijn digitale transformatie. Mezelf blijven ontwikkelen. Blijven leren.
Dat heeft niks met leeftijd te maken.